Kurs “Likwidator szkód komunikacyjnych” trwa 48 h lekcyjnych.
Dzień I
1. Praktyka likwidacji szkód
- Biznes ubezpieczeniowy od kuchni
- Szkodowość jako podstawowy parametr kształtowania wyniku finansowego ubezpieczyciela
- Przestępczość ubezpieczeniowa w torii i praktyce
- Strategie obronne zakładów ubezpieczeń
- Raporty Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie realizacji orzeczeń SN
- Działania KNF i bieżące inicjatywy ustawodawcze
- Rzecznik Finansowy i procedura reklamacyjna
2. Wytyczne KNF w sprawie organizacji likwidacji szkód komunikacyjnych
- Rola i miejsce likwidacji szkód w strukturze organizacyjnej firm ubezpieczeniowych wg wytycznych KNF
- Nowe wymogi wobec struktury organizacyjnej firmy
- Nadzór nad likwidacją szkód
- Pracownicy likwidacji według wytycznych KNF
- Wszczęcie i realizacja procedury szkodowej
- Realizacja podstawowych zasady likwidacji
3. Podstawy prawne likwidacji szkód
- Sposoby regulacji szkód – ugoda, wyrok sądowy, własne ustalenia
- Etapy procedury likwidacji szkód
- Postępowanie wyjaśniające (dowodowe)
- Ciężar dowodowy
- Zakres współdziałania poszkodowanego
Dzień II
1. Odpowiedzialność cywilna i jej ubezpieczenie
- Zasady i przesłanki odpowiedzialności cywilnej
- Zdarzenie szkodowe
- Zasady odpowiedzialności cywilnej
- Szkoda i sposoby określenia jej rozmiaru
- Związek przyczynowo skutkowy
- Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
2. OC posiadacza pojazdu i jego ubezpieczenie
- Kodeksowa odpowiedzialność posiadacza pojazdu
- Zasada ryzyka jako podstawa odpowiedzialności posiadacza pojazdu
- Pojęcie ruchu pojazdu
- Ubezpieczenie OC – posiadacza i jego zakres
- Podmiot sprawczy
- Wyłączenia odpowiedzialności.
3. Wytyczne KNF dotyczące likwidacji szkód z OC – posiadacza
- Zasada pełnego odszkodowania
- Zasada naprawy częściami nowymi
- Zasada naprawy częściami oryginalnymi
- Zasada dostępności części
- Szkoda całkowita
- Pojazd zastępczy
- Utrata wartości rynkowej
Dzień III
1. Ubezpieczenie auto casco pojazdów
- System ryzyk nazwanych, a system all risks
- Ubezpieczenie kradzieży – podwyższone wymogi staranności ubezpieczonego
- Wyłączenia, udziały własne, tabele amortyzacyjne, tabele zamienników
- Sposób wyliczenia odszkodowania
2. Szkody osobowe i utracone korzyści
- Postaci szkody na osobie
- Uszkodzenie ciała i krzywda
- Śmierć osoby bliskiej
- Szkody z ubezpieczeń wypadkowych
- Kategoria utraconych korzyści w procedurze likwidacyjnej
- Wyliczenie utraconych korzyści
- Szczególne postaci utraconych korzyści – rolnicy, taksówkarze, ryczałtowcy
Dzień IV
1. Typowe formy przestępstw ubezpieczeniowych na przykładach
- Sprowadzenie zdarzenia ubezpieczeniowego
- Szkoda fikcyjna
- Przypadki przedefiniowania szkody
- Podanie nieprawdziwych okoliczności zdarzenia
- Zwiększenie rozmiaru szkody
- Ukrywanie bądź fabrykowanie dowodów związanych ze zdarzeniem szkodowym
- Inne formy działań na szkodę ubezpieczycieli
2. Działania zapobiegawcze firm ubezpieczeniowych
- Początek działań firm ubezpieczeniowych w dziedzinie zapobiegania przestępczości ubezpieczeniowej
- Procedury wewnętrzne ubezpieczycieli w zakresie likwidacji szkód
- Działania Polskiej Izby Ubezpieczeń i innych podmiotów
- Centralny rejestr zdarzeń drogowych UFG (art. 102 ust. o ub. obow.)
- Zaawansowane systemy zapobiegania przestępczości na przykładzie niemieckiego systemu HIS (Uniwagnis)
3. Regres ubezpieczeniowy
- Regres typowy w ubezpieczeniach
- Regres nietypowy z OC posiadacza pojazdu
- Regres z innych ubezpieczeń obowiązkowych
4. Ćwiczenia praktyczne – analiza zdarzeń drogowych
Dzień V
1. Problematyka związana z dokumentacją uszkodzeń w pojeździe
- Klasyfikacja pojazdów mechanicznych
- Właściwa identyfikacja pojazdu uwzględniająca jego budowę (klasyfikacja pod względem rodzaju nadwozia, wyposażenia nadwozia, silnika i jego osprzętu, zastosowania pojazdu)
- Zasady kwalifikacji uszkodzeń w pojazdach mechanicznych w kontekście użytych narzędzi stosowanych w warsztatach (określenie czasów napraw, zakresu wymian i podstawowych prac technologicznych związanych z naprawą pojazdu)
- Klasyfikacja parametrów jakościowych alternatywnych części zamiennych stosowanych w naprawach
2. Narzędzia stosowane w szacowaniu szkód w pojazdach mechanicznych – system Eurotax
- Moduł wyceny pojazdów (podstawowe parametry określające wartość rynkową pojazdów, pojęcie wyceny orientacyjnej i szczegółowej – praktyczne znaczenie wyceny w określeniu wielkości odszkodowania)
- Moduł szacowania kosztów naprawy (Carwert) – opis podstawowych operacji dostępnych w systemie i ich wpływ na wysokość kosztów naprawy pojazdu
- Moduł optymalizacji – zastosowanie części alternatywnych w procesie naprawy – prezentacja skutków optymalizacji w finalnej wycenie kosztów naprawy pojazdu
- Analiza kosztorysowa naprawy pojazdu w kontekście opłacalności naprawy pojazdu
- Szkoda całkowita, właściwa kwalifikacja w oparciu o analizę kosztorysową naprawy pojazdu, wyliczenie wartości pojazdu po szkodzie i wysokości odszkodowania
- Praktyczne ćwiczenia wyliczenia szkody na samochodzie osobowym/dostawczym, właściwa interpretacja wydruków systemu Eurotax
- Pytania i odpowiedzi dotyczące omawianych zagadnień
Dzień VI
1. Narzędzia stosowane w szacowaniu szkód w pojazdach mechanicznych – określania kosztów naprawy w systemie Audatex
- Charakterystyka programu, praktyczne wykorzystanie systemu w szacowaniu kosztów naprawy pojazdów ciężarowych/motocykli
- Interpretacja wydruków systemu Audatex (analiza informacji zawartych na stronie kontrolnej wydruku Audatex)
- Porównanie systemu Carwert i Audatex – zalety i wady w kontekście szacowania odszkodowań w pojazdach mechanicznych
2. Narzędzia stosowane w szacowaniu szkód w pojazdach mechanicznych – określanie wartości rynkowej pojazdu w systemie InfoEkspert
- Charakterystyka programu, praktyczne zastosowanie w wyliczeniu wartości pojazdu na przykładzie pojazdu ciężarowego/motocykla
- Współpraca systemu Audatex i InfoEkspert
- Analiza kosztorysowa naprawy pojazdu w systemie Audatex, wyliczenie wartości pojazdu po szkodzie w systemie InfoEkspert
- Interpretacja wydruków systemu InfoEkspert
- Porównanie systemu Carwert i InfoEkspert – zalety i wady programów w kontekście szacowania odszkodowań w szkodach całkowitych
- Pytania i odpowiedzi dotyczące omawianych zagadnień
EGZAMIN WEWNĘTRZNY
czas trwania kursu: 48 h lekcyjne
cena kursu Online: 2 490 zł + 23% VAT